Alla inlägg under februari 2013

Av Ia Hornesjö - 27 februari 2013 19:15

I morse så var det husse som vaknade först, klockan var bara 5.45 och det var alldelses tyst i huset, även matt vaknade och tittade på husse och sa "låt nu hundarna få vakna innan du går ner", men icke sa nicke, hade husse vaknat så ville han ner i alla fall, så det blev att det var han som väckte oss hundar idag och inte tvärt om.. Kanske var det solen som spelade honom ett spratt, men han var jättepigg denna morgon, så fort matte och husse hade ätit och vi alla hade fått vårt morgonmål så tyckte husse att vi kunde gå ut och leka av oss.. På vår baksida har de varit så mycket snö så ingen av oss har fått vara där, men idag så ville husse göra gångar till oss, det gillade vi.. tror vi var ute i flera timmar innan husse gick in och gjorde ett par mackor till honom och matte.. matte som älskar solen hade inte lust att gå in så hon var ute lite mer. Lite bilder blev det på min ungar i alla fall.

Sen fick mina ungar vila ett tag innan klockan började närma sig två, då tog matte och husse med sig mina ungar för att åka ut och handla och sedan skulle de till Tumba och låta ungarna få sina 12-veckors sprutor..

Framme i Tumba och snart ska vi gå in.

 

Så sitter vi här och väntar på att få komma in.

 

Först så fick Viktor sin spruta och sa inte dett dugg

   

Sen var det Ville tur och han var lika duktig som sin bror och sa inte ens ett pip. Men sen ville de åka hem igen. Men innan så fick de rastas ordentligt efter veterinärbesöket innan de sattes in i bilburen igen.

Det gick jättebra och det var så många som pussade på dem-- Nu blir det Norsborgs lokala kennelklubb på söndag, där är det valplek, det kommer säkert ungarna att älska.

Nellie

Av Ia Hornesjö - 26 februari 2013 12:44

Idag tänkte jag att mina ungar ska få berätta lite om vad de har gjort, nu är ju det här deras blogg och inte min längre, jo klart att det är min och Rebus blogg, men den ska ju huvudsakligen handla om våra ungar.

Idag vaknar vi kl 5.30, jättebajsnödiga var vi så vi ropade på matte att hon skulle komma ner och släppa ut oss, klart hon Vi så hinner vi inte ända ut så det blir lite kiss på golvet i trimmert, men det gör inget säger matte, huvudsaken är att vi nu vet att vi inte ska kissa i köket.

Efter att vi hade varit ute så fick vi lite mat och så lekte vi ett tag innan vi somnade om.

När klockan var 10.30 så fick i gå ut igen och leka på tomten, matte säger att vi nog kommer att bli bra trädgårdsmästare för vi älskar att nypa av buskarna.. Vi busade med varandra en hel del innan matte sa att nu skulle det bli bilåkning också, det gillar vi, så fort vi får på oss våra koppel så vet vi att det kommer att hända något och vi ger oss snabbt ut mot grinden.. I dag fick vi följa med till SEA och köpa hundmat, det är jättekul där, det finns så många människor som vill klappa oss och det gillar vi.. vi är så duktiga säger vår matte, vi kissar alltid innan vi går in i en affär och sedan spatserar vi runt och kollar in alla grejer.. Idag träffade vi inga andra hundar utan bara de tvåbenta, men det är ju kul det också.. på fredag så ska vi få gå till veterinären, inte den som var hemma hos oss när vi var 8 veckor utan då ska vi gå till den som vår mamma var hos och fotograferade sin mage och såg att vi låg därinne.. vi måste tydligen ta några mer sprutor för att sedan kunna börja vara med på valpleken nere i Norsborg, ja det kommer vi att vara tills vi flyttar till vår eget hem.. men vi tycker att det är helt okej att vara kvar här ett tag. Nu ska vår matte visa de bilder hon har tagit på oss.

Ville och Viktor





Av Ia Hornesjö - 23 februari 2013 10:09

Oj vad den här tiden har gått fort, tyckte inte att det var länge sedan jag låg där i min valplåda och hade ont, men så fort alla fem var födda så var jag världens lyckligaste mamma.

Har fått så mycket beröm under dessa 11 veckor så jag hoppas att de inte slutar nu när mina ungar är flyttfärdiga. Jag har i alla fall varit jätteduktig att lära mina ungar massor, ja jag tror nog att de kan det mesta nu när de flyttar hemmifrån.. I morse sov de till 6,30 och inte ens kissat hade de gjort under natten, men det är bråttom ut när de ser matte, samtidigt som de gärna vill stanna kvar och pussas innan de springer ut.. när de har varit ute och bajsat och kissat så brukar de leka en massa med varandra ute i trimrummet, där älskar de att vara, det finns mycket att bita i, bordsben, hänga i gardinerna, tugga på sladdar, jag det mesta har de gjort där ute, det gör inget säger matte, men samtidigt är det ju viktigt att de lär sig hur man ska sköta sig, så lite tillsägelse får de i alla fall och då skäms de, matte får sig ett gått skratt varje gång hon fyar mina ungar, de sätter sig då ner och tittar under lugg.. Att de har roligt tillsammans kan man inte komma ifrån, men de älskar även att leka med oss vuxna, det är inte alltid de stora gillar att bli bitna i öronen, men de förstår i alla fall när de blir tillsagda av hundarna.

Idag när de blir 11 veckor så har matte givit dem varsit stort tuggben, matte ger dem annars råa potatisar och morötter att tugga på, men har varit lite försiktig med just tuggben, det sägs att valpar inte ska tugga på för hårda saker innan deras bett är färdigt, men ibland måste man göra undantag säger matte.. det är också viktigt att det är stora ben de får, tuggbenen löses ju upp och det är lätt att de får loss en bit som om olyckan är framme kan fastna i halsen på den.. så inga ben med knutar eller för små får mina valpar. En liten film fick det bli på mina ungar när de fick sina ben, men varför ska man ha två när det går att gnaga på samma tyckte de.

Lycka

Av Ia Hornesjö - 18 februari 2013 13:31

Matte ville att husse och hon skulle ta flera av oss med sig på en promenad och lite lek på ängen. Men husse mår inte så där jättebra just nu så han sa att han orkade inte ta flera än mina ungar och mig.

Så det fick bli så, men promenaden tog nästan 1,5 timme och ingen lek på ängen blev det för det var för mycket med snö. Men vi hade i alla fall en jättetrevlig promenad och nu är mina ungar helt utslagna på köksgolvet. Lite bilder blev det som vanligt.

Bilderna talar för sig själva

Nellie



Av Ia Hornesjö - 17 februari 2013 15:59

I går så åkte min son Milton hem till sin familj på Gotland, han fick vara med om mycket denna dag. Först blev han badad och fick sina klor klippta och efter det så blev han så trött, när klockan var strax före tre så bestämde matte sig för att de han skulle få lite mat tillsammans med de andra valparna, men han var så trött, men matte väckte honom och fick honom att äta, sedan hann de bara vara ute en liten stund innan Annika och Ulf kom och då ille han helst springa in direkt, de andra två blev jätteglada, men lilla Milton hade ingen lust att hälsa, så tokigt det kan bli ibland. Men så fort de hade kommit in igen så var han som vanligt igen.. Sedan bar det iväg, först få åka alldeles ensam i bilbur och sen blev det båt innan han äntligen kom hem till sin nya trygga vrå, men allt hade gått bra i alla fall.

Så idag var det mina två ungar Ville och Viktor som skulle ut på äventyr, det blev den stora stora världen, en jätteäng med massor med snö, människor, hundar i alla olika skepnader och hästar, men mina ungar de är tuffa killar, de var jättelyckliga att få springa runt och hälsa på allt och alla.. När man är så söta som de så behövde de ju inte heller gå så mycket utan det blev att få sitta i många famnar denna dag.. Matte var ju lite orolig för att jag skulle vakta dem för mycket, men jag litade på alla hundar och var inte ett dugg orolig, då var nog min syrra Olga värre, för hon höll stenkoll på alla, men så tror hon ju också att hon är en vallhund, för alla måste ju gå tillsammans Tyvärr så blev det ett riktigt snöoväder precis när vi kom fram och det var ju inte så kul tyckte matte som ville fotografera en massa, men bilder blev det ändå så lite kan ni får se från vår mysdag tillsammans med härliga hundar och människor.

               

Så var dagen slut för oss, vi gick inte med upp i skogen och fikade för mina ungar var rätt så slut och helst ville de ju få springa fritt och jaga alla hundar, men nu är ju de så små så det var matt och husse som bestämde hur mycket de fick springa.  En härlig dag var det i alla fall och jag lovar att jag har längtat så mycket efter denna cockerträff.

Nellie  

Av Ia Hornesjö - 15 februari 2013 13:18

Idag på förmiddagen var mina ungar ute med oss stora på tomten. Som vanligt håller jag ett öga på dem så att de leker med mina ungar som jag vill.. De är jätteglada i alla stora hundar och jagar dem gärna, både Opus och Olga tycker att det är jätteroligt, men Nemo vill helst fly från dem, han tycker att det är lite äckligt när de biter honom i både svans och öron, men jag ser i alla fall att han är snäll och bara går därifrån, visst kan han morra åt dem lite när de inte lyssnar, men då håller jag mig där och ser till att mina ungar lyder honom.  Matte tog som vanligt en massa bilder och tyvärr så blir ju bildserien lite lång när matte inte riktig vet vad hon vill ta bort, men jag ska säga att hon hade tagit 129 bilder och så många slipper ni i alla fall att se.


Ha en bra dag

Nellie


Av Ia Hornesjö - 13 februari 2013 10:24

I går kväll var matte och husse barnvakt i Vällingby, så det blev lite annorlunda för mina ungar denna kväll, de brukar ju få leka fram till 22.00 innan matte nattar dem.. men igår kom inte matte och husse hem förrän strax efter 22.00 så då måster ju mina ungar ut och leka av sig lite.. matte och husse satt sig framför TV:n och tog ett glas vin och lite ost, för något att se på dumburken fanns det ju inte, men kl. 23.00 är det ju alltid Skenet bedrar och det vill aldrig matte och husse missa. Så mina ungar fick leka fram till 23.00 och de hade kul som vanligt, de fick lite kvällsmat innan de somnade sött och sov sedan till kl. 06.00 i morse.

Efter maten för både alla fyrbenta och tvåbenta så var det städning av köket, matte satte ner sin dammsugare på golvet medan mina ungar åt lite i sin hage, de är ju inte direkt rädda för någonting, så att detta skulle störa dem finns det ingen anledning att tro.. klart att de är lite nyfikna på sin vita kompis på golvet, den låter ju rätt mycket och inte alls som mina ungar, men de är coola och orädda så de kopplar mest av fast manicken även dammsuger deras lilla hage när de är där inne..

Så naturligtvis kunde inte matte hålla sig från kameran.

Nellie



Av Ia Hornesjö - 12 februari 2013 11:44

Dagarna i ända får man höra "oh vad ni är duktiga", ja det är naturligtvis mina ungar hon pratar om. De är duktiga att gå ut och kissa och bajsa, pyttsan vad hon ljuger, jag vet nog att det blir en del inne också, men matte säger att det där som blir inne är inte mina ungars fel, utan det är matte och husse som inte hinner med,, ja ja, så säger de ju inte direkt när någon av oss vuxna någon gång misslyckas, utan då är det, fy vad ni är dåliga som inte säger till.. ja man kan ju se saken på olika sätt.. men visst är de duktiga mina ungar, idag har de först varit ute och lekte på tomten, det är full rulle på dem och jag får ibland vara helt ensam med dem så att jag kan visa dem vad man får och inte får göra, men det är ju inte alltid de lyder mig, men jag försöker i alla fall så gott jag kan..     När de hade varit ute och lekt idag och husse hade skottat klart på tomten så ville matte att han och hon skulle ta de tre valparna i koppel och gå den lilla rundan de brukar göra, men vips så hade alla ungarna sprungit in och lagt sig i sin korg och de hade absolut ingen lust att gå, men husse sa att hade nu matte fått honom att både byta skor och letat valpkoppel så fick de faktiskt vara med på en koppeltur.. ja ja, de fick ut dem till slut och så började deras vandring, på 15 minuter kom de till garagen och tillbaka, Viktor var riktigt duktig idag och visade vägen för de andra, så han och matte gick först, men så hade ju matte kameran också, så visst blev det lite strul då och då.

Nu har matte och husse  kommit hem från affären och laddat upp hela köket med prylar de har köpt, trodde ju att det skulle finna något till mig också, men pyttsan, det enda som hade med hundar att göra var en massa schampoflaskor och flera rullar med sådana där som man tar bort hundhår från kläderna med, en massa leksaker till poolen hade hon köpt, ska bli kul att se matte sitta och guppa på den där stora delfinen i sommar, eller tänker hon på barnbarnen, ja det får vi väl se när det äntligen blir sommar.  Nu ska matte åka och äta lunch så hon har inte tid att sitta här längre, säger hon.

Nellie 


Presentation


Här kommer ni att få följa vår resa från parning tills alla valpar har hittat sina egna hem.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards